“Gre za mentaliteto, da so nedotakljivi, da so drugačni od vseh drugih. V trenutku zlorabe pa žrtev celo prepričajo, da je takšna Božja volja, da to od njih pričakuje Bog. Na roko jim gre tudi hierarhična ureditev in dejstvo, da se žrtve pogosto nimajo kam obrniti.”
“Samo v Franciji so identificirali 216.000 žrtev spolnih zlorab duhovnikov in marsikje še danes stvari niso urejene, kot bi morale biti,” opozarja italijanska novinarka Federica Tourn, znana tudi po razkritjih zlorab Marka Ivana Rupnika. A dejstvo, da je nastopila na Teološki fakulteti in da ji je prisluhnil tudi predsednik slovenske škofovske konference Andrej Saje, daje upanje po spremembah. Saje jih je nekaj tudi omenil.
Ob izidu knjige Sledovi luči in teme Dragice Čepar, ki razkriva duhovne zlorabe znotraj Gibanja fokolarov, je včeraj v dvorani Teološke fakultete v Ljubljani potekalo še predavanje znane italijanske novinarke Frederice Tourn z naslovom Spolne zlorabe, grožnja za Katoliško cerkev (celotno predavanje je si lahko ogledate v videu na koncu članka). Novinarka je predstavila svoje izkušnje raziskovanja spolnih in drugih zlorab v Katoliški cerkvi, tudi na primeru znanega slovenskega duhovnika in avtorja mozaikov Marka Ivana Rupnika, ki je pred dvema letoma pretresel slovensko javnost. Prav Tournova je bila namreč novinarka, ki je objavila temeljiti izpovedi dveh nekdanjih sester, ki ju je Rupnik zlorabljal.
»O spolnih zlorabah v Cerkvi se začne v družbi resneje pogovarjati po razkritjih Boston Globe o zlorabah v bostonski škofiji leta 2002, ki so dobila mednarodno prepoznavnost. Deset let kasneje še o zlorabah na Irskem, a zavedanje o tem vendarle sega nekaj desetletij v preteklost. Že v 80-tih je namreč New York Times objavil prve podatke o tem, leta 1985 je bil obsojen prvi duhovnik, že leta 1989 pa je Belgijska cerkev razmišljala o vzpostavitvi sklada za odškodnine žrtvam.«
Tako v uvodu v svoje predavanje Federica Tourn oriše kratek pregled dogajanja in doda, da je pomenljiv napredek že samo dejstvo, da predavanje poteka v dvorani Teološke fakultete in da se ga je udeležil novomeški škof tudi in predsednik slovenske škofovske konference Andrej Saje.
Številke so sicer res brutalne. Samo v Franciji imajo evidentiranih 216.000 žrtev spolnih zlorab, zagrešenih s strani 20.000 francoskih duhovnikov.
Čeprav je tematika eksplodirala že pred približno dvajsetimi leti, se pristopi od države do države še vedno precej razlikujejo, še vedno pa se soočamo s številnimi sistemskimi problemi. Kot opozarja Tournova škofje, ko prejmejo pritožbo, običajno duhovnika le premestijo. Žrtev, ki je zlorabo prijavila pa pogosto ne dobi nobenega odgovora niti od cerkvenih niti od civilnih oblasti. Še vedno se marsikaj pometa pod preprogo, dokler zadeva ne pride v medije.
Ob tem poudarja, da v primeru žrtev večinoma ne gre za ljudi, ki bi želeli Cerkev uničiti, pač pa za ljudi, ki so Cerkvi posvetili vse svoje življenje. A do ukrepanja pogosto ne pride, saj so primeri, ko so prijavljeni, pogosto že zastarani. Tournova poudari pomen transparentnosti, ter da bi morali verniki od odgovornih zahtevati odgovore ter se ne zadovoljiti s tem, kar je razkrito do zdaj.
Škof Saje je sicer ob koncu opozoril, da se nekatere zadeve vendarle že spreminjajo, od vzgoje in preverjanja kandidatov, ki vstopajo v bogoslovje, do urgiranja v primerih obtožb ter dodal, da so pogosto ljudje v župnijah tisti, ki protestirajo proti umiku problematičnega duhovnika. Predvsem pa, da ne more o teh stvareh odločati ulica niti novinarji, pač pa sodišče, kar pa v preteklosti žal ni delovalo. Poudaril je tudi, da gre za kompleksna vprašanja, ki so pogosto podvržena tudi manipulacijam.
Pogosto so ljudje v župnijah tisti, ki protestirajo proti umiku problematičnega duhovnika.
Duhovna zloraba in občutek nedotakljivosti
Federica Tourn se je po pojasnila o mehanizmih zlorab obrnila na patra Hansa Zollnerja, ki je eden vodilnih svetovnih strokovnjakov s področja spolnih zlorab v Cerkvi. Kot je pojasnil, gre za mentaliteto, da so ti ljudje drugačni od vseh drugih, nedotakljivi, pri čemer jim gre na roko tudi hierarhična ureditev Katoliške cerkve in njihova vloga duhovnih voditeljev. V trenutku zlorabe namreč žrtev prepričajo, da je takšna Božja volja, kar je še posebej značilno za spolne zlorabe posvečenih sester.
Prav pri teh primerih je še posebej težko dobiti priče, saj so pogosto žrtve utrujene od dolgotrajnih zlorab, hkrati pa se nimajo kam obrniti oz. so na različnih koncih deležne vedno novega ponižanja in nasilja.
Omeni primer dveh sester misijonark, ki sta bili v devetdesetih letih večkrat posiljeni, nato pa celo prisiljeni v splav po tem, ki sta zanosili, seveda pa ne more mimo enega najodmevnejših primerov v Sloveniji, primera Marka Ivana Rupnika, ki ga je sama tudi podrobno raziskovala.
Vsi vpleteni glede Rupnika molčali
Po do sedaj znanih podatkih se je Rupnik namreč izživljal vsaj nad 20 ženskami, od katerih je bila vsaj polovica posvečenih sester, poleg njih pa tudi laične sodelavke, ki so z njim ustvarjale mozaike.
Zgodba Rupnika je eskalirala po medijskih objavah v letu 2022, a kot smo lahko izvedeli tudi od nekaterih drugih udeležencev, so se prve informacije o dogajanju pojavile že leta 1993, ko naj bi Rupnik obljubil, da bo zadeva potihnila, vsi vpleteni pa so se odločili za molk. Že pred medijskimi objavami se je Rupnik znašel v preiskavi in bil začasno celo izobčen iz Cerkve, tudi kasneje pa je bil deležen določenih omejitev, ki pa se jih ni držal, ampak še naprej izvajal predavanja, vodil duhovne vaje in potoval ter celo opremljal z mozaiki brazilsko katedralo Aparecida.
Ko so ga jezuiti zaradi nepokorščine sicer izključili, ga je brez pojasnil nato pod svoje okrilje vzela koprska škofija, kljub opozorilom, ki so jih dobili s strani jezuitov, Center Aletti pa deluje kot da se ni nič zgodilo.
»Če po dveh letih Marka Rupnika ne vidimo več v javnosti, je to posledica tega, da sta dve nekdanji sestri svojo izkušnjo delili in je to prišlo v javnost,« zaključi Tournova. Zoper Rupnika še teče postopek pred dikasterijem za nauk vere, za katerega še ni jasno, kdaj bo končan.
Težko je dobiti priče, saj so pogosto žrtve utrujene od dolgotrajnih zlorab, hkrati pa se nimajo kam obrniti oz. so na različnih koncih deležne vedno novega ponižanja in nasilja.
Umetniki lahko delamo, kar hočemo
Vpogled v Rupnikova zgodnja leta pa je ponudil jezuit Janez Sraka, ki je Rupnika spremljal v času študija v Rimu. Rupnik naj bi delno prek umetnosti izražal agresijo kot maščevanje za trpljenje svojega očeta, na univerzi pa vpijal tudi ideje skrajne levice ter izražal globinski odklon od avtoritete. Sam namreč že takrat ni priznaval avtoritete, češ, »umetniki lahko delamo, kar hočemo.«
Tudi on je potrdil, da so predstojniki imeli vsaj nekaj vpogleda v to, kaj se je dogajalo tudi po letu 1993, ko naj bi bilo dogovorjeno, da zadeva ostane tajna.
Opozoril pa je tudi, da se iz nekaj zlorab meče senca na celotno Cerkev, ki je med prvimi institucijami, ki zlorabe sistemsko preganja, odprlo pa se je tudi nekaj debate o vlogi italijanskih medijev, ki so zlorabe razkrili.
Razumeti žrtev
Ob zaključku razprave je Dragica Čepar, avtorica knjige Sledovi luči in teme opozorila, da je treba žrtvam pomagati znotraj Cerkve, saj psihologi bistvo duhovnih zlorab težko razumejo.
V svoji knjigi Čeparjeva opisuje duhovne zlorabe, ki jih je doživela ali videla znotraj Gibanja fokolarov, pri tem pa je pomenljivo, da sama pri tem ni izgubila vere, ter v želji po spremembah ostaja del gibanja. Gre za izjemno dragoceno pričevanje, katerega namen ni senzacionalističnost. V knjigi ne najdemo niti zamere niti maščevalnosti. Najdemo pa avtoričino iskreno iskanje resnice in iskanje Božje volje za njeno življenje.
Preberi tudi
Za iskrene odnose. Pridružite se naročnikom iskreni.net!
Dobili boste orodja in spodbude v obliki ekskluzivnih videov in člankov, ki vam bodo pomagale, da ustvarite vzpodbudno okolje za vas osebno, vaš zakon, družino, pa tudi širše. Z naročnino podprete tudi naše delo in omogočite rast ter razvoj tako sebe kot tudi izboljšavo bodočih vsebin za vas in ostale.
Hvala vam!
Kdor koli bi osebno spoznal patra Rupnika in ljudi ki živijo z njim, bi začutil duha ki prebiva v njihovi skupnosti. In ta duh ni duh zlorabe ampak ljubezni in občestva. Pogrešam pisanje o vseh nepravilnostih v postopkih, o dejstvih glede izobčenja, o dejstvih glede primera ko naj bi imel spolne odnose ki kot se je izkazalo (pravno!!) to niso bili.. o vseh zablodah cerkvenih veljakov ki ne iščejo Boga ampak skrbijo za cerkveni vpliv in hierarhijo in temu pravijo avtoriteta. In kdor ni poslušen tem zablodam in ljudem ki niti niso spoznali Kristusa je označen za neposlušnega, izobčen. Počasi se kaže propad cerkve, propad vseh teoloških zablod, posvetnih ureditev in vsega kar si lahko človek ki ne pozna Kristusa sploh lahko zamisli. Vse obtožbe ljudi ki pričujejo za Kristusa, za vrnitev nazaj k bistvu k temu kar je cerkev bila na začetku, so zgolj še zadnji poizkus zla ki si ne želi sprememb.
Na tem predavanju sem slišal za zanimiv izraz oz. besedno zvezo “leteče opice”. Gre za ljudi, ki podpirajo narcisa, v tem primeru malignega narcisa. Kdor pozna Kristusa, ne bi nikoli počel takih stvari, kot se očitajo g. Marku Ivanu Rupniku. Apostol Jakob pravi, da je vera brez del mrtva. Zloraba ljudi je huda, še veča, zloraba Kristusa, zloraba Boga. Vsaka marjetica mi več pove o Bogu, kot njegovi mozaiki. Mi je žal za vse tiste, ki mu še sledite in ga zagovarjate. Enkrat boste zelo trdo pristali.
Preprosto ne vidim opravičila za g. Rupnika. Zakaj toliko cakanja s kaznijo s strani cerkve?? in potem ga Koperska župnija vzame pod svoje okrilje. Je to po volji Boga’? Bo čakal na kazen šele po smrti?
Dar umetnosti je prinesel s seboj na svet po volji Stvarnika. Ker pa je prav to voljo izkoriščal za svoje zgodbe, naj se sam vpraša o moralni plati tega. To izpraševanje naj bo najhujša kazen zanj.
Mu je bila slučajno že dokazana katera izmed zlorab?? Kaj pa če so obtožbe napihnjene in v veliki meri zlagane? Zakaj človeka s prvo obtožbo smatramo za krivega? Mar ne bi bilo enako če bi tožnika s prvo obtožbo smatrali za lažnivca?! Naj se po sodni poti razčisti, do takrat pa je v mojih očeh nedolžen.
Se močno strinjam, g. Matej!
Ko boste enkrat ljudje začeli s sočutjem gledati na sočloveka, potem boste odkrili, kako podlo je tako razmišljanje kot ga imate vi. Zagotovo se v vseh teh zgodbah najde tudi nekdo ki išče koristi in mogoče kdo govori neresnico, vendar v taki družbi kot je naša, nazadnjaška, ki nikoli ne zaščiti žrtve, je težko živeti, tako žrtvam, ki se počutijo krive tako nam, ki želimo izvedeti resnico. Če RKC ne bi bila hinavska, sploh njeno vodstvo, če ne bi manipulirali, minimalizirali, skrivali, kaj se dogaja, bi seveda bilo drugače. Ker se pa nikamor ne premakne, če se nekdo oglasi, bom vedno verjela tistim, ki so manj močni, ki niso v enakovrednem položaju. Kdor izkoristi položaj, sploh v imenu Boga, tako kot je to naredil Rupnik, mora biti nemudoma odstranjen iz položajev.
V Franciji NIMAJO evidentiranih 216.000 žrtev spolnih zlorab, zagrešenih s strani 20.000 francoskih duhovnikov. To je samo neka ocena na podlagi dosedanjih raziskav. Gospa Tourn se s takimi izjavami diskreditira.
Ni pa bilo tu žal nobenega govora o tem, da Rupnika brani sam papež Frančišek, zato se njegov postopek ne bo nikamor premaknil vsaj do Frančiškove smrti.