Štajer’c, mladike in vzgoja v vinogradu

Vir: Flickr

Vinska trta oziroma vinograd je ena izmed močnejših simbolik, ki jo v Svetem pismu najdemo že v prvi Mojzesovi knjigi (npr. 1 Mz 9, 20). Ena najlepših prispodob vinske trte pa je zapisana v 15. poglavju Janezovega pisma (Jn 15, 1 – 17), kjer nam Bog sporoča, da dokler bomo kot mladike na trti (Bogu) ostali v njegovi ljubezni, bodo uresničene vse naše prošnje.

Kot Štajercu mi je simbolika vinske trte zelo blizu, saj sem obdan z vinorodnim okolišem, ki vsako leto znova kaže svoje bogastvo.

Obenem pa me letos po približno petnajstih letih pomoči v domačem vinogradu ta simbolika iz Svetega pisma nagovarja še precej bolj kot po navadi.  Kaj je letos drugače?

Šparon, reznik, čep

Pred nekaj tedni, ko smo pričeli z rezom vinske trte je z mano v vinograd odšel tudi najstarejši sin (7 let). Takrat sem pomislil, da dobro, da gre z nami, da je v naravi in bo malo pomagal nositi odrezane veje na kup itd. Pa se je kmalu pokazalo nekaj povsem drugega.

Meni kot očetu je eden najlepših občutkov moje starševske vloge ta, da lahko svoje znanje prenašam na moje otroke.

Hitro mu ni bilo dovolj, da bi samo »dol vlekel« odrezan les, ampak ga je kmalu začelo zanimati, kako vemo, kateri les kje odrezati. In takrat, v vinogradu, sem začutil tisto pravo očetovsko poslanstvo. Na njemu razumljiv način sem mu razložil, kaj je namen zimskega reza v vinogradu (pomlajevanje vinske trte, primerno obremenjevanje posamezne trte itd.). Kmalu sva prešla na razliko med šparonom*, reznikom** in čepom*** … Od takrat se vsako popoldne, po prihodu iz šole, z nami odpravi v vinograd, hodi po terasah in pri posameznem trsu skuša ugotoviti, kaj bi on uporabil za šparon in kaj za reznik.

Delo petih generacij

Meni kot očetu je eden najlepših občutkov moje starševske vloge ta, da lahko svoje znanje prenašam na moje otroke. Nekatera znanja jim prenašam zato, ker vem, da jih morajo osvojiti v določenem življenjem obdobju, druga znanja pa nanje prenašam takrat, ko pokažejo interes, da se teh stvari naučijo (kot npr. rez v vinogradu). In ponos, ki ga ob tem čutim, da lahko znanje dajem naprej, je eden najlepših občutkov starševskega poslanstva.

Ob tem pa sem opazil še nekaj. Ob delu v našem družinskem vinogradu sta običajno prisotna še moj oče in dedek. To sta osebi, ki sta ta vinograd pred več kot 25 leti posadila. Na pobočju, kjer je imel moj pradedek pred tem manjšo trto, sta ona dva postavila »nekaj za dušo«, kar je z leti naraslo do številke 500 posajenih trsov, kar je količina, ki omogoča, da vinograd primerno obdelujemo tudi ob rednih službah.

Sadovi dela se ne kažejo le ob trgatvi

To, da ob njima interes za delo v vinogradu kaže tudi vnuk (oz. pravnuk), je zanju veliko večja nagrada kot količina grozdja, ki jo oberemo jeseni.

Moj sin je tako peta generacija, ki sodeluje pri obdelavi in negi vinograda na tem istem mestu. In ne samo moj očetovski ponos, pri tem, ko sin navdušeno išče in določa šparone in reznike, se v očeh dedka in očeta kaže prav posebno čustvo. Čeprav sta oba pripadnika tiste skupine moških, ki o svojih čustvih ne bo razpredala na dolgo in široko, lahko vidim, da sta predvsem neizmerno ponosna, da njun trud in delo rojevata sadove. Ne samo septembra/oktobra, ko je čas trgatve, predvsem se sad njunega dela in prenašanja znanja kaže v tej skupni skrbi za vinograd. To, da ob njima interes za delo v vinogradu kaže tudi vnuk (oz. pravnuk), je zanju veliko večja nagrada kot količina grozdja, ki jo oberemo jeseni.

Mi vsi skrbimo za mladike

»Tri generacije s(m)o gradile, ena sama pa je vse podrla!« Vzklik, ki (vsaj v našem podeželskem okolju) pogosto nariše skrb na obraz tistih, katerih potomci ne znajo ali ne zmorejo skrbeti za zapuščino svojih prednikov. Res je, ne moremo vedeti, kako se bodo naši otroci odločili v prihodnosti in kakšno pot bodo izbrali, toda skrb za mladike in dober vinograd (Jn 15, 2-10) je zaupana nam vsem. In samo upamo lahko, da bodo sadovi našega dela v vinogradu vzgoje takšni, da se bodo tudi naši otroci odločili ter vztrajali pri delu in vrednotah, ki jih prenašamo iz generacije v generacijo.

* šparon (običajno enoletni rodni les, na njem je pet do deset očes)

** reznik (manjši del mladike, običajno z dvema do petimi očesi)

*** čep (najmanjši del mladike, običajno do dve očesi)


Preberi več: