Devica Marija kot “stroj za rojevanje”oz. kako jo vidijo slovenski umetniki

Vir: Facebook

Na portalu MMC sem zasledila prispevek o spletni premieri slovenske predstave Je suis Marija, ki “na humoren način problematizira kult device Marije, ki s poudarjanjem ideala materinstva spodbuja izkoriščanje žensk in poudarja njihovo  reprodukcijsko vlogo v družbi.” Dvajsetminutna predstava, ki je gledalcem dostopna na YouTubu, je nastala v produkciji mariborskega društva Hiša!.

Zgodba gre takole: Mariji (ki jo igra Juan M. Moreno) angel sporoči, da bo rodila sina. Marija je ogorčena in se upre, a Bog je ne posluša. Tudi Jožefu, ki bi nekega dne vendarle imel otroka, Marija zabrusi: “Pa kaj je z vami? Zakaj bi morala imeti vsaka ženska otroka?” Marija otroka splavi, češ da jo je Bog posilil, zaradi česar jo Bog prekolne. The end.

Kdo ne razume osnov krščanstva?

Avtor predstave Tomaž Podbevšek naj bi Marijo prikazal kot žensko, ki razmišlja s svojo glavo in odloča o svojem telesu. V redu, razumem, da se nekdo, ki mu krščanstvo ni blizu, ne spozna na teologijo. Težko pa verjamem, da ni sposoben razumeti osnovnih formulacij, razen če jih namenoma noče. Ali je Marijin “Zgodi se mi po tvoji besedi,” kaj drugega kot “Naj bo tako,” ali, če hočete, “Okej, strinjam se”? Kaj je to, če ne zavestna in svobodna privolitev?

Je kdo od teh umetnikov pomislil, da je Marija rodila enega samega otroka?

Krščanstvo temelji na Marijini privolitvi, da postane Jezusova mati. Brez svobodnega “da” ga ni! Bog nikogar ne sili, naj se ravna po Njegovi volji. Nikogar ne sili, naj bo dober in ga posluša. Bog človeku pušča svobodo, da se ravna po svoji vesti in presoji. Tebi, meni in tudi Mariji.

Ženska kot stroj za rojevanje?

Marija v predstavi besni, da ni stroj za rojevanje, s čimer poskuša obračunati z “reprodukcijsko vlogo in izkoriščanjem žensk”. Ni mi jasno, kje živijo takšni “sodobni” snovalci predstav, ampak v Sloveniji 21. stoletja prav gotovo ne. Lahko za Slovenke, ki v povprečju rodijo 1,6 otrok, rečemo, da so stroji za rojevanje? Za Slovenke, od katerih jih 25 %, starejših od 20 let, ni nikoli rodilo?

Med ženskami, ki živijo v naši domovini, gotovo obstaja tudi kakšna, ki je rodila več otrok, kot bi si želela, a je sama še nisem imela časti spoznati. Poznam ženske, ki so se odločile, da ne bodo imele otrok. Poznam ženske, ki otroka nimajo zaradi neplodnosti. Poznam ženske, ki si želijo otrok, pa ne najdejo sorodne duše. Poznam ženske, ki si želijo še kakšnega otroka, pa to zaradi materialnih ali drugačnih okoliščin ni mogoče. Poznam moške, ki si želijo otroka, pa je žena proti. In ženske, ki si želijo otroka, pa je mož proti. Poznam ženske, ki so naredile splav in poznam ženske, ki so naredile več splavov. Poznam mnogo žensk, nisem pa še srečala takšne, ki bi se počutila kot stroj za rojevanje.

Zakaj je vedno vsega krivo krščanstvo?

Morda avtorji ciljajo na kakšen drug del sveta, kjer se na žensko reproduktivno vlogo gleda drugače? Morda niso slišali za najrazličnejše boginje plodnosti, ki jih poznajo vsa predkrščanska verovanja. Nihče ni potreboval ravno Marije, da bi ugotovil, kako fajn je biti mama. Poleg tega, kolikor vem, države z najhitrejšo rastjo prebivalstva sploh niso krščanske.

Marija je postavljena nad apostole, nad moške. In to pred dva tisoč leti. Zatirana? Brez glasu? Pa kdo se tukaj heca?!

Tudi na Poljskem, ki je omejila dostop do splava, s čimer je razhudila borce za “človekove pravice”, Poljakinje rodijo zgolj 1,39 otroka na žensko, kar je ena najnižjih rodnosti v EU. So torej Poljakinje stroji za rojevanje? S svojimi ena cela štirimi otroki na žensko?

Morda omenimo še to, da tudi (!) papež in Cerkev spodbujata k odgovornemu starševstvu in načrtovanju družine (kar samo po sebi seveda ni povezano s splavom). Ženske nismo in ne moremo biti stroji za rojevanje. Takšne izjave so žaljive za vsako žensko, ki je mama.

Celo Bog potrebuje mamo

Ali je kdo od teh umetnikov pomislil, da je Marija rodila enega otroka? Enega samega? Ne treh, ne petih, ne desetih? Je bila njena vloga omejena na reprodkukcijo?

Marija v Svetem pismu govori (v nasprotju s sv. Jožefom, ki ne reče ničesar). Marija potuje in spremlja Jezusove učence. Ona je tista, ki pripravi Jezusa, da naredi prvi čudež. Okrog nje se po Jezusovi smrti zbirajo učenci. Marija je postavljena nad apostole, nad moške. In to pred dva tisoč leti. Zatirana? Brez glasu? Pa kdo se tukaj heca?!

Kaj pa, če na zgodbo pogledamo malenkost drugače? Bog bi lahko svojega Sina poslal na svet na kakršen koli način. Za učlovečenje ni potreboval sodelovanja ženske. Ni je potreboval, a jo je želel. Sam Bog je za svojega otroka želel zemeljsko mater! Ta zgodba je čudovita ne glede na to, ali smo verni ali v njej beremo le starodavno legendo. Ne glede na to, ali imamo sami otroke, ali smo samo otroci svoje mame.

P. S.: Pa še dobronameren nasvet urednikom na MMC-ju. Če si dvajsetminutna YouTube predstava nekega mariborskega društva zasluži samostojen članek, potem v prihodnosti pričakujem prispevke o avtorskih predstavah Gregorja Čušina, projektih Davida Sipoša, o filmu Kraljica miru, pa še o mnogih drugih umetnikih “z one strani”. Saj veste, zaradi uravnoteženosti, če vam ta reč kaj pove.

Komentarji

  1. Sramotno, žalostno, vendar od naših ne-kulturnih sovražnikov kaj drugega ne moreš pričakovati. Ne samo, da jo to zelo žaljivo do vseh mam, gre za razpihovanje sovraštva do materinstva, nerojenih otrok in je tipičen odraz kristjanofobije. Ne čudim se, da je ravno v kulturi toliko enega slabega odnosa med spoloma. Naši kulturniki so že davno izgubili kompas. Pomilovanja vredno.

Komentiranje je onemogočeno.