Potres v Nepalu in nadomestno materinstvo

Darja Ovsenik
Četrtek, 30. april 2015, 16:00
Image
nepal potres
Se je moral zgoditi potres, da je javnost izvedela, kako sta povezana Izrael in nepalske matere, ki jih predvsem izraelski gejevski pari in samski moški najemajo za rojstvo svojih otrok?

Čeprav je Slovencem Nepal in še posebej prizadeto mesto Katmandu blizu zaradi nacionalnih alpinističnih dosežkov in podvigov, tokratna tematika ni povezana z njimi. Pravzaprav gre v prvi vrsti za Izrael in njegovo politiko, ki sicer prepoveduje nadomestno materinstvo za homoseksualce in samske na domačih tleh, zaradi česar večinoma gejevski pari in samski moški hodijo v Nepal, kjer jim domačinke s t. i. nadomestnim materinstvom donosijo in rodijo otroke.

Zaradi nedavnega potresa v Nepalu so izraelske oblasti v torek tja poslale posebno letalo, ki je na domača tla preneslo 229 potnikov, med katerimi je bilo 15 izraelskih novorojenčkov, ki so se v zadnjih šestih tednih rodili nadomestnim materam v Nepalu. Nekatere novorojenčke so spremljali njihovi izraelski starši, druge pa izraelski potniki. Nobeni izmed nadomestnih mater niso dovolili potovanja.

Mednarodno nadomestno materinstvo

Reševalna akcija je po tem, ko so objavili fotografije novorojenčkov z nadomestnimi starši, pritegnila pozornost mednarodne javnosti zaradi malo znanih povezav med Nepalom in Izraelom na področju mednarodnega nadomestnega materinstva.

 

Nepal nadomestno materinstvo

 

Izrael na domačih tleh omogoča nadomestno materinstvo heteroseksualnim partnerjem, ne pa tudi homoseksualnim ter samskim ljudem. Zato so pari iskali pomoč zunaj meja svoje države, večinoma v Indiji, kjer so bili stroški nizki, standard medicinske oskrbe pa na splošno visok. V ZDA in Kanadi postopek namreč stane vse do 150.000 dolarjev, v Nepalu pa »le« dobrih 30.000.

 

To je trajalo vse do leta 2013, ko je Indija nadomestno materinstvo prepovedala za homoseksualne pare in pare, ki so poročeni manj kot dve leti. Mnoge Izraelce je sprememba zakona ujela na poti, ko so čakali na rojstvo otroka, zato so indijske ženske potovale v Nepal in tam za izraelske agencije rodile otroke. Tako se je dejavnost agencij za nadomestno materinstvo januarja 2014 preselila v sosednji Nepal.

Preusmerjanje pozornosti

Poleg najpomembnejšega vprašanja – etičnosti mednarodnega nadomestnega materinstva - v oči bode tudi vprašanje dvoumnosti prizadevanja izraelskih oblasti, ki zagotavljajo, da bodo poskrbele, da bodo v Izrael prepeljali tudi tiste nosečnice, katerih otroci v maternici so v nevarnosti zaradi bližajočega se poroda.

Naravna nesreča v Nepalu je na dan potisnila povezavo Izraela in nepalskih nadomestnih mater, ki večinoma gejevskim parom in samskim moškim nudijo "servis", s katerim pridejo do otrok.

»Odločili smo se, da bomo vztrajali pri vseh postopkih, četudi bi to povzročilo težave z nepalskimi ali indijskimi oblastmi, da bomo lahko, kakor hitro je možno, prepeljali dojenčke,« je v ponedeljek zagotovil predstavnik izraelske oblasti. Za otroke vse. Toda kje so v tej skrbi tisti »deli« dojenčkov – matere, brez katerih jih sploh ne bi bilo in ki so bile prav tako žrtev katastrofalnega potresa? Kdo bo poskrbel zanje?

Pri vsem preusmerjanju pozornosti z velike naravne nesreče, ki je pokopala že več kot 5.000 življenj(!), na tako imenovano dobrobit dojenčkov, so njihove nosilke – nadomestne matere - popolnoma spregledane. Tiste, ki so se zaradi takih in drugačnih socialno-ekonomskih razmer odločile, da bodo svojo maternico dale na razpolago za »najem«, da bo nosila otroka za tiste, ki želijo do njega priti ne glede na biološke zmožnosti.

Vedno glasnejši so tisti, ki opozarjajo tako na popredmetenje nadomestnih mater kot na selektivno empatijo izraelskih oblasti, ki se usmerja le na en del nadomestnega materinstva.

Doma ne, drugje pa lahko

Dvolična drža Izraela se pokaže tudi ob dejstvu, da je nadomestno materinstvo za homoseksualne pare in samske na domačih tleh prepovedano. Ne pa tudi agencije, ki to vrsto »servisa« organizirajo. Navidezno zaprejo vrata, a ostanejo priprta … Samo da ne bi bili omadeževani z »grehom«. S tem sporočajo, da zaradi določenih vzrokov tovrstnega materinstva ne podpirajo in dovolijo, ga pa zaradi takšnih in drugačnih pritiskov posredno sprejemajo kot nujno zlo ali pa gre pri vsem skupaj ze dimno zaveso iz vrst izraelskih elit?

Ob nepalski nesreči so si dali duška tudi vsi tisti, ki dano situacijo in reševanje novorojenčkov izrabljajo za promoviranje nadomestnega materinstva in izsiljevanje oblasti, naj spremenijo zakone, da se »tragična zgodba iz Nepala« ne bi ponovila. »Preprečiti nam ne boste mogli, lahko pa vse skupaj predvsem zakomplicirate,« je sporočilo tovrstnih aktivistov.

Ženska popredmetena na maternico za najem

Tiste, ki nam je bilo dano doživeti rojstvo svojih otrok, si verjetno ne moremo niti predstavljati, v kaj so potisnjene take ženske. Razlogov za takšno odločitev ne poznam oziroma jih težko razumem, ker ne živim v njihovi koži, predvsem pa mi je težko ob dejstvu, da se tako otroke kot ženske »nosilke« smatra kot objekt.

Nepalske ženske, ki po agencijah v najem ponudijo svojo maternico, so zreducirane na stroj. Stroj, ki bo poskrbel, da bo otrok v njem zrel za rojstvo, ga potisnil na svet, »voila! tu je vaš izdelek«, in odšel nazaj, od koder je prišel. V anonimnost revnega sveta.

Kot tiste, ki »na trg« ponudijo svoje telo, da ga lahko tisti, ki otroka smatrajo za svojo pravico, najamejo. Pravzaprav samo njihovo maternico, ker »naročnike« kaj drugega niti ne zanima. In še to preko agencij, ki situacijo zanje olajšajo (ni se jim treba srečati s temi materami in občutki, ki se ob tem pojavijo).

Plačajo, da jim agencije priskrbijo nadomestno maternico. Stroj, ki bo poskrbel, da bo otrok v njem zrel za rojstvo, ga potisnil na svet, »voila! tu je vaš izdelek«, in odšel nazaj, od koder je prišel. V anonimnost revnega sveta, v katerem na svojo mamico zelo verjetno čaka več malih glavic, ki potrebujejo njeno ljubezen, hrano in osnovne življenjske potrebščine.

Nesreča v Nepalu in razvoj dogodkov z reševanjem izraelskih novorojenčkov kot meč zarezuje v drobovje sodobne etike, ki izvira iz pojmovanja človeškega življenja kot nečesa, v kar lahko posegamo po mili volji in za to uporabimo tako vse izume sodobne tehnologije kot človeških virov. Posledice takega gledanja na življenje ne bodo mirno ždele v kotu …

Viri: time.com, CNN

Foto: rantlets.com, Reuters, jpost.com

Komentarji

Za komentiranje se prijavite ali registrirajte.