4 temeljne drže za branje Svetega pisma – in »branje« moža, žene

Uredništvo iskreni.net
Sobota, 24. januar 2015, 15:00
Image
bozja beseda zakonca

Ste vedeli, da kakor pristopate k branju Božje besede, pristopate tudi do svoje žene, svojega moža? In obratno – kakršni ste do svojega zakonca, tako tudi berete Sveto pismo?

Skupno branje Božje besede je ena temeljnih razsežnosti zakonske duhovnosti.

Ob nedelji Svetega pisma vas zato vabimo k branju razmišljanja jezuita p. Ivana Platovnjaka o podobnosti odnosa z Božjo besedo ter odnosa med možem in ženo.

*****     *****     *****

Ob prebiranju duhovnega pisatelja Elia Citterie sem odkril, da je potrebno za branje Božje besede najprej v sebi prebuditi štiri temeljne drže, če želim, da bom preko Božje besede osebno srečal Boga, ki mi po njej govori, in da bo obrodila obilo sadov (Iz 55, 6-11).

Če Božjo besedo berem brez teh ali podobnih drž, me pusti praznega. Lahko me sicer za nekaj trenutkov navduši, kot se zgodi tudi s semenom na skali, toda ne bo imela dolgotrajnih sadov.

Ob tem sem spoznal, da moram gojiti v sebi podobne drže tudi takrat, ko pristopam k sobratu v svoji redovni skupnosti. Brez teh drž ne morem razumeti, kaj mi želi povedati moj sobrat in kako velik Božji dar je v resnici zame. Tako kot torej berem Sveto pismo, »berem« (poslušam, razumem, dojemam, sprejemam …) svojega sobrata.

In to seveda velja tudi za zakonski odnos, odnos med možem in ženo. Zato želim ob nedelji Svetega pisma z zakonci, ki prebirate portal iskreni.net, podeliti nekaj razmišljanj o teh temeljnih držah odnosa z Božjo besedo – in hkrati tudi odnosa z možem, ženo.

bb platovnjak 1

1. Sprejemanje

Prva drža je sprejemanje. Ljubezen se začne v zaupanju, ne v gotovosti. Bolje je odpreti se skrivnosti kot hoteti razumeti skrivnost.

Ljubezen se začne v zaupanju, ne v gotovosti. Bolje je odpreti se skrivnosti kot hoteti razumeti skrivnost.

Zato pred Božjo besedo prihajam v molitveni drži: »Gospod, s pomočjo tvojega Duha se želim odpreti tvoji skrivnosti, potem mi jo boš dal ti razumeti.«

Če se bom odprl skrivnosti, bom tudi sam doživel to, kar je doživel sv. Jožef. Odgovoril bom lahko na sanje Boga in dopustil, da bo v meni aktiviral vse moči mojega srca.

Kako običajno ravnam v tem svetu, v odnosu do oseb in stvari? Najprej poskušam osebo ali stvar razumeti, potem pa se na podlagi tega odločim za ali proti in začnem delovati.

Pogosto podobno ravnam tudi z Božjo besedo. Odprem Sveto pismo, berem, skušam razumeti ter se na podlagi tega odločim in naredim.

V tradiciji Cerkve pa je najprej poslušanje in sprejetje. Šele ko bom poskusil uresničiti to, kar sem slišal, bom lahko počasi tudi razumel.

In kaj se dogaja v odnosu do zakonca? Kam me vodi to, da hočem ženo, moža najprej razumeti, kar mi govori? Ali bi bilo kaj drugače, če bi najprej sprejel to, kar mi sporoča?


bb platovnjak 2

2. Čut za dragocenost

Druga drža je čut za dragocenost, lepoto in presežnost Božje besede ne glede na to, koliko jo razumem.

Dar Božje besede je dragocenejši od tega, kar morem dojeti. Božja beseda je vsa zame. Naj se mi ne mudi, da bi takoj razumel, kar mi Božja beseda govori.

Dar Božje besede je dragocenejši od tega, kar morem dojeti.

Če nimam čuta za dragocenost Božje besede, bom iskal le potrditev tega, kar že mislim ali pa o čemer sem že prepričan. Tako ne bom zmogel prejeti tega, kar mi dejansko želi podariti Božja beseda, ki presega moj razum.

»Bog je svet tako ljubil, da je dal …« (Jn 3,16). To velja tudi za vsako Božjo besedo. Dana mi je zato, da bi imel življenje. »Sin ne more delati ničesar sam od sebe ...« (Jn 5,19). Jezus dela to, kar vidi pri Očetu. In k temu sem tudi sam poklican.

In kaj to pomeni za odnos z zakoncem? S kakšno držo vstopam v pogovor z njim? Imam čut za dragocenost, lepoto in presežnost svoje žene, svojega moža? Kaj mi je darovano, kadar tako pristopam do nje, do njega?


bb platovnjak 3

3. Naklonjenost

Tretja drža je obujanje želje, da bi Božjo besedo poslušal z naklonjenostjo, dobrohotnostjo, veseljem in hvaležnostjo.

Božja beseda se ne odpre, če ne poslušamo z naklonjenostjo, dobrohotnostjo, veseljem, hrepenenjem.

Bolj je pomemben odnos z Bogom kot vsebina Božje besede. V evangeliju je rečeno, da farizeji niso mogli razumeti Jezusa zaradi sovražnosti do njega. Božja beseda se ne odpre, če ne poslušamo z naklonjenostjo, dobrohotnostjo, veseljem, hrepenenjem.

In kaj to pomeni za odnos s sozakoncem? Če zakonca sprejemam z veseljem in naklonjenostjo, bom bolj sprejel besede, ki mi jih govori. Če zakonca poslušate polni nekih skrbi in komaj čakate, da bo končal, ali boste kaj razumeli?

Bolj je pomemben odnos kot vsebina. Če nisem odprt za izgrajevanje odnosa z ženo, možem, me tudi ne zanima, kaj govori. Če se ne pogovarjam zastonjsko, mi od pogovora ne bo kaj dosti ostalo. Če ni temeljne dobrohotnosti, ni mogoče komunicirati.


bb platovnjak 4

4. Sveto spoštovanje

Božja beseda se odpre samo tistemu, ki jo posluša s svetim spoštovanjem. Poklicani smo, da v sebi prebudimo spoštovanje do ljubezni, ki jo je pokazal Bog, ki mi govori.

Poklicani smo, da v sebi prebudimo spoštovanje do ljubezni, ki jo je pokazal Bog, ki mi govori.

Gregor Veliki pravi: »Kaj je Sveto pismo? Neke vrste pismo Boga svoji stvaritvi. Bodi razpoložljiv, beri besede svojega Stvarnika. Nauči se spoznati Božje srce v Božjih besedah, da boš hrepenel po večnih darovih (= darovih, ki jih lahko okušamo že zdaj in ki ne bodo nikoli minili).«

In kaj to pomeni za odnos s zakoncem? Brez spoštovanja ostaja zaprt. Gre za to, da vstopim z vsem bitjem v odnos ljubezni, v poslušanje v in iz ljubezni.

Kadar nekaj spoštujem, se tega nočem polastiti, temveč sprejemam počasi, počasi. Če gojim to spoštovanje do zakonca, se moji notranji filtri čistijo – in žena, mož mi lahko resnično spregovori.

*** *** ***

Naj vam Bog, ki je Bog z nami, da ob praznovanju nedelje Svetega pisma vseh potrebnih milosti, da boste gojili te drže pri branju Svetega pisma in pri »branju« srca vaše žene, vašega moža.

Tako bo tudi vaše življenje v zakonu obrodilo tiste sadove, ki jih Bog želi po vas dati vam in vsem, ki vam jih pošilja na pot vašega življenja in poslanstva!

P. Ivan Platovnjak je jezuit. V Ignacijevem domu se posebej posveča tudi uvajanju v Božjo besedo, duhovnosti zakoncev in družin ter spodbujanju življenja z Božjo besedo s pomočjo spleta. Nekaj možnosti si lahko ogledate spodaj.

Fotografije: arhiv www.moli.si


letak molitev ob bb 2

Komentarji

Za komentiranje se prijavite ali registrirajte.

Kako biti sočuten in odločen starš uporniškemu najstniku?

22. do 24. november 2019

Stella Maris,
Strunjan

Čudovita princesa (9 do 12 let)

22. november 2019 ob 17.30

Maribor, Kobarid,
Ljubljana